Terminal promowy coraz większy
08 paź 2023
Do Świnoujścia będą mogły zawijać największe promy, jakie pływają po Bałtyku. W piątek (6.10) oficjalnie ogłoszono zakończenie robót budowlanych nowego nabrzeża w terminalu promowym. Inwestycja kosztowała około 185 mln zł. Niemal połowę pieniędzy dała Unia Europejska. Nowe nabrzeże jest dostosowane do transportu intermodalnego, czyli wykorzystującego jednocześnie promy, kolej i ciężarówki.
– Nowe nabrzeże stanowi kluczowy element terminala. Ten korytarz transportowy z północy na południe Europy okazał się dominujący i najbardziej intratny. Umacniamy nasze połączenie ze Skandynawią, także turystycznie – mówił podczas uroczystego zakończenia inwestycji Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Do Świnoujścia zaproszono również przedstawicieli armatorów promowych oraz partnerskich portów Ystad i Trelleborg. Dzięki inwestycji powstała jedna linia cumownicza o długości 294 m umożliwiająca obsługę promów o długości do 270 m. Wykonano także roboty związane z umocnieniem dna. Przebudowano rampę przeładunkową, która ma teraz 35 m szerokości i 180T nośności. Powstał również duży parking dla ciężarówek oraz nowa estakada nad stacją kolejową. Obecnie świnoujski terminal promowy obsługuje 12-13 zawinięć na dobę. W 2022 roku obsłużył prawie 1,1 mln pasażerów i ponad 780 tysięcy pojazdów.
– Interesują się nami zagraniczni partnerzy, chcemy razem z nimi przesunąć transport z portów niemieckich na wschód – zapewniał Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Dodaj komentarz