Zamykają tunel. Sprawdzą zasilanie
14 sty 2025
W dniach 16–17 stycznia planowane jest wyłączenie tunelu z eksploatacji. Przerwa odbędzie się w godzinach nocnych – od 22.00 do 05.00, w celu przeprowadzenia niezbędnych […]
19 kwi 2024
Zapadło kolejne ważne postanowienie ws. budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji. Wydał ją wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski. To oznacza, że można czynić przygotowania do projektowania infrastruktury dostępowej do terminalu. W mediach społecznościowych mieszkańcy prawobrzeża Świnoujścia ostro skrytykowali tę decyzję.
Powstanie terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
– Terminal jest strategiczną inwestycją zarówno w obszarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa państwa. Należy do jednych z najważniejszych projektów inwestycyjnych w gospodarce morskiej. Trzeba zaznaczyć, że cały proces zaczynamy praktycznie od początku. Jednak jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, że liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie. Bez wątpienia, to wielka szansa na rozwój polskiej gospodarki morskiej – zapewnia wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.
Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i eden o długości 200 m. Zgodnie z taką ideą wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. Politycy zapewniają, że inwestycja ma ograniczać do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Zamieszkała dzielnica Warszów, gdzie ma powstać terminal, zostanie oddzielona naturalną ścianą lasu. W takie zapewnienia nie wierzą mieszkańcy prawobrzeżnej części Świnoujścia. Ich zdaniem zostali oszukani przez polityków.
„Ustawiacie życie mieszkańców bez ich opinii i zgody. To nie jest demokracja a dyktatura. Szkoda, że dla pieniędzy tak się sprzedajecie”, komentują mieszkańcy Świnoujścia.
rj
12 sty 2025
Zainteresowanie kupnem dwóch świnoujskich promów przez Gambię wzbudziło nie lada sensację w mediach lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich a nawet niemieckich. Afrykańskie państwo oficjalnie zapytało miejską jednostkę […]
Dodaj komentarz