Zamiast stoczni – wiatraki
08 paź 2023
Niebawem rozpocznie się budowa terminalu instalacyjnego farm wiatrowych w Świnoujściu. Powstanie on na terenie dawnej stoczni remontowej. Będzie to pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych terminali w Europie. Inwestycja ma być gotowa na przełomie 2024/2025 roku. Obecnie kończą się przygotowania terenu przed rozpoczęciem budowy. Terminal ma kosztować 77,5 mln euro. Inwestycja otrzymała unijne dofinansowanie w wysokości 65,9 mln euro. Zatrudnienie w terminalu ma znaleźć ok. 100 osób.
Na terenie dawnej stoczni roboty są intensywne. Na ukończeniu jest wyburzanie dawnych budynków i infrastruktury. Budowa terminala ma ruszyć jeszcze w tym roku. Na terenie dawnej stoczni powstaną przede wszystkim powierzchnie do składowania elementów morskich turbin wiatrowych: wieże, łopaty i gondole. Wybudowana zostanie infrastruktura komunikacyjna oraz nowy budynek warsztatowy i administracyjno-biurowy dla klientów terminalu. Równolegle pogłębiony zostanie tor wodny. Nowe nabrzeża będą się charakteryzowały wysokimi dopuszczalnymi obciążeniami. Pozwoli to na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca ok. 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych. Świnoujski terminal posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, najbardziej zaawansowanego projektu morskich farm wiatrowych w Polsce o mocy 1140 MW. Później będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych inwestycji. Co ważne, port w Świnoujściu ze względu na swoją lokalizację będzie mógł oferować obsługę nie tylko polskich instalacji, ale również zagranicznych, np. prowadzonych na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.
(rj)
Dodaj komentarz