Wyjątkowy koncert w Sanktuarium Chrystusa Króla w Świnoujściu
18 mar 2025
2 kwietnia, z okazji 20. rocznicy śmierci św. Jana Pawła II w Sanktuarium Chrystusa Króla przy pl. Kościelnym w Świnoujściu odbędzie się koncert upamiętniający papieża. […]
03 cze 2024
Nowe władze Świnoujścia całkowicie zmieniają strategię wobec planowanej budowy terminala kontenerowego. Prezydent Joanna Agatowska twierdzi, że podczas podejmowania decyzji o lokalizacji inwestycji naruszono lub pominięto szereg przepisów. Czy to oznacza otwarty konflikt między miastem a rządem?
Wszystkie karty są już odkryte. Nowy rząd chce budowy terminala kontenerowego i robi wszystko, aby zrealizować inwestycje. Prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska przed wyborami deklarowała, że jest przeciwniczką tego wielkiego projektu. I jak na razie dotrzymuje słowa. Miasto złożyło odwołanie od ostatniej decyzji wojewody zachodniopomorskiego, który wydał zgodę na lokalizację terminala w Świnoujściu.
– W 2017 roku mieszkańcy prawobrzeżnej części Świnoujścia jasno wskazali, że terminala kontenerowego nie chcą. Ten głos został zignorowany między innymi przez inwestora i przedstawicieli rządu. Nie wzięto pod uwagę uchwały osiedla Warszów, nie przeprowadzono konsultacji społecznych ani referendum. Nie powstało też żadne rzetelne i niezależne opracowanie dotyczące wpływu tej inwestycji na miasto oraz mieszkańców. Całkowicie zapomniano, że to mieszkańcy miasta są najważniejsi, a nie prywatny interes inwestora – wylicza Roman Kucierski, zastępca prezydenta Świnoujścia do spraw społecznych.
Zdaniem władz miasta inwestycja realizowana wbrew lokalnej społeczności może mieć problemy z uzyskaniem zewnętrznego dofinansowania. Ponadto decyzja o lokalizacji terminala nie uwzględnia m.in. skutków zakładających utratę cennych zasobów przyrodniczych i uniemożliwia korzystanie ze szlaków turystycznych.
– Budowa takiej inwestycji jest niezgodna ze strategią rozwoju miasta Świnoujścia. Nie ma jej także w strategii województwa zachodniopomorskiego – wyjaśnia Arkadiusz Mazepa, zastępca prezydenta Świnoujścia ds. inwestycji.
Gmina wylicza, że zignorowano podstawowe kwestie np. zaopatrzenia w wodę. Terminal potrzebuje jej 12 m3/h. Miasto nie ma takich możliwości.
– Decyzję o lokalizacji wydano w oparciu o nieprawdziwe założenia. Infrastruktura miejska nie może spełnić oczekiwań inwestora – dodają świnoujscy urzędnicy.
Błędów w dokumentacji jest więcej. Świnoujski samorząd oczekuje rozmów z przedstawicielami samorządu województwa, rządu oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
– Liczmy, że nasze odwołanie zostanie uwzględnione i zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne. Taki projekt ma szansę powstać tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie miał społeczną akceptację. Jesteśmy zwolennikami zrównoważonego rozwoju naszych wysp, na których jest miejsce i dla turystyki i dla nowoczesnych przedsiębiorstw branży morskiej – zapewnia Joanna Agatowska.
Co ciekawe, niedawno doszło do niezapowiedzianej wizyty polityków i ministra infrastruktury w miejscu, gdzie ma powstać terminal. Nie zaproszono nikogo ze Świnoujścia.
Foto: FB/Dariusz Klimczak
– Jest to jedna z kluczowych inwestycji o znaczeniu strategicznym dla państwa i jesteśmy zdeterminowani, by terminal został uruchomiony w 2028 roku. Trwają prace przygotowawcze, projektowe oraz związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń – zapowiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
(rj)
17 mar 2025
W Świnoujściu dobiega końca budowa jednego z najnowocześniejszych terminali instalacyjnych farm wiatrowych w Europie. Inwestycja otrzymała już zgodę na użytkowanie. Oficjalne rozpoczęcie działalności terminala spodziewane […]
Byłem zachwycony, że wszedłem na tę stronę . Wielu autorom wydaje się, że posiadają odpowiednią wiedzę na ten temat, ale tak nie jest. Stąd też moje pozytywne zaskoczenie. Jestem pod wrażeniem. Zdecydowanie będę rekomendował to miejsce i częściej wpadał, by poczytać nowe posty.