Porty z zyskami. Inwestycje napędzają przeładunki
05 lis 2024
Mniej przeładunków, ale większy zysk. Taki jest bilans portów w Szczecinie i Świnoujściu po trzech kwartałach 2024 roku. W tym czasie przeładowano prawie 24 mln ton. To o 11,4 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Co ciekawe, spadek przeładunków nie przełożył się na mniejszy zysk. Wręcz odwrotnie. Zysk netto w portach wzrósł o 22,37 mln, czyli prawie o 25 procent. Jak to możliwe?
Okazuje się, że spadki dotyczyły przede wszystkim węgla. W portach jego przeładunki zmniejszyły się o blisko 62 proc. Gorsze wyniki dotyczyły także zboża i paliw.
– Odnoszenie obecnej sytuacji do poprzedniego roku jest obarczone pewnym błędem, wynikającym z nadzwyczajnych przeładunków węgla w latach 2022 i 2023. Było to spowodowane sytuacją geopolityczną i zmianą łańcuchów dostaw, a to z kolei wynikało z pilnej potrzeby uzupełnienia niedoborów tego surowca – tłumaczy Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Obecnie sytuacja w portach normuje się i podlega już typowym trendom rynkowym – popytowi i podaży.
Duży wzrost odnotował port Szczecin w przeładunkach drewna. W pierwszym półroczu zanotowano wzrost o 60 proc. a po trzech kwartałach osiągnął on aż prawie 95 proc. W 2023 roku zysk netto portów Szczecin i Świnoujście wyniósł 140,8 mln zł (36,2 proc. więcej niż w 2002 r.). Zwiększone przychody potwierdziły również porty w Gdańsku i Gdyni. Powody do zadowolenia ma również niewielki port w Kołobrzegu. Tylko w pierwszym półroczu przeładowano tam 32 proc. więcej towarów – łącznie 125,5 tysięcy ton. W tym roku dominującym ładunkiem docierającym do Kołobrzegu jest kruszywo. Przypływa ze Skandynawii, ostatnio z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo doskonale sprawdza się w budownictwie drogowym i kolejowym. Z Kołobrzegu odbierają go firmy drogowe i budowlane całego regionu. Na drugim miejscu po kruszywie znalazły się kłody drewniane. Ich także przeładowano więcej: 27,7 tys. ton przy 20,7 tys. ton w pierwszej połowie 2023 roku.
(rj)
Dodaj komentarz