Niemcy otwierają sklepy w niedzielę. Także w Wielkanoc!
19 kwi 2025
U naszych zachodnich sąsiadów doszło do istotnej zmiany w przepisach dotyczących handlu. Sklepy będą mogły być otwarte także w niedzielę. Dotyczy to również Wielkanocy! Nowe […]
26 mar 2025
Otwarcie świnoujskiego tunelu przyniosło korzyści głównie kierowcom samochodów. Tymczasem rowerzyści, których na wyspach jest całkiem sporo, też upominają się o pewne udogodnienia. Tym bardziej, że czas oczekiwania na przeprawę promów wydłużył się do 30 minut a w nocy nie pływają w ogóle.
Od marca autobus nocny na linii „N” od poniedziałku do piątku kursuje wraz ze specjalną przyczepą do przewozu rowerów.
– Przyczepa ma odpowiednie wyposażenie, czyli stojaki wraz z mocowaniem dla 20 rowerów. Rowery są wkładane przez pasażerów pod nadzorem kierowcy autobusu, ale ze względów logistycznych jest to możliwe jedynie na przystankach „Dworzec” na prawobrzeżu oraz „Prom” na lewobrzeżu – tłumaczy Aleksander Dmowski z miejskiej spółki „Komunikacja Autobusowa”.
Niestety, wszystko wskazuje na to, że przyczepka na rowery będzie dostępna tylko w nocy. W ciągu dnia zainteresowanie takim przewozem jest znikome. Tak pokazują dane. Po otwarciu tunelu w 2023 roku uruchomiono specjalną linię autobusową „R”. Rowerzyści mogli przewozić swój sprzęt na specjalnych bagażnikach zewnętrznych i przyczepkach. Okazało się, że ta inicjatywa nie zyskała zainteresowania. W ciągu miesiąca autobusy linii „R” przewiozły zaledwie 18 rowerów. Z tego powodu już w sierpniu 2023 r. transport rowerów przez tunel został zawieszony.
Sprawdziliśmy jak to wygląda w Gdańsku, gdzie jest tunel pod Martwą Wisłą. Rowerzyści nie mogą się w nim poruszać, ale mogą skorzystać z linii autobusowej 158, której wybrane kursy dają możliwość przewozu do 8 rowerów.
– Miejski operator (Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o.) ma dwa takie autobusy. W sezonie letnim w tunelu uruchamiamy linię 658, która funkcjonuje pomiędzy dwoma przystankami (po obu stronach tunelu). Jest obsługiwana właśnie przez jeden z tych pojazdów. Wówczas na linii 158 jeździ normalny autobus a drugi z autobusów wyrusza na „linię rowerową” – 612. Do autobusu przyczepiana jest także przyczepa na 20 rowerów. Linia już od kilku lat cieszy się sporym powodzeniem wśród mieszkańców i turystów -wyjaśnia Dagmara Szajda, kierownik Działu Komunikacji i Marketingu w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Dodajmy, że w gdańskich autobusach i tramwajach rowery mogą być przewożone wyłącznie w pojazdach wyposażonych w zabezpieczające pasy mocujące, stojaki lub wieszaki. Usługa taka jest bezpłatna. Liczba rowerów, które można przewieźć takim autobusem lub tramwajem jest uzależniona od liczby pasów, wieszaków, stojaków w pojeździe.
– Pierwszeństwo przy wsiadaniu do pojazdu mają osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi – przed pasażerami z rowerami. Jednak rowerzysta, który już podróżuje danym pojazdem, nie musi ustępować miejsca (przerywać podróży), jeśli do autobusu lub tramwaju chce wsiąść osoba z wózkiem. Ewentualny równoczesny przejazd pasażera z rowerem oraz osoby na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym możliwy jest pod warunkiem uzyskania zgody osoby kierującej pojazdem. To ona odpowiada bowiem za bezpieczeństwo przewożonych pasażerów – dodaje Dagmara Szajda.
Foto Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Ciekawe zastosowanie autobusowej przyczepy na rowery znalazł powiat poznański, który wspólnie z gminą Swarzędz wykorzystał ją do rozwoju turystyki. Trasa autobusu została poprowadzona przez atrakcyjne, zalesione i pełne niewielkich jezior tereny znajdujące się m.in. na szlaku EuroVelo, Cysterskim Szlaku Rowerowym i Pierścieniu dookoła Poznania. Ideą linii jest zwiększenie bezpieczeństwa grup rowerowych tak, aby planując wycieczkę, mogły ominąć drogi publiczne o dużym natężeniu ruchu, które pozbawione są ścieżek rowerowych.
(rj)
Dodaj komentarz