Budowa S3 na finiszu. Czy dwa pasy ruchu wystarczą?
16 paź 2025
Lada moment cała droga ekspresowa S3 od Świnoujścia do Szczecina będzie przejezdna dwoma pasami w obu kierunkach. Właśnie udrożniono przejazd jezdnią w kierunku Świnoujścia. Pozostało jedynie zwężenie od węzła Świnoujście-Łunowo do węzła Międzyzdroje. Ma ono zniknąć jeszcze tym miesiącu. To oznacza, że z wysp do Szczecina będzie można dojechać w godzinę!
Obecnie roboty trwają poza jezdniami głównymi. Do zakończenia prac na odcinku Dargobądz – Troszyn pozostaje jeszcze wykonanie punktów odpoczynku dla kierowców, czyli tzw. Miejsc Obsługi Podróżnych. Wykonawca musi również dokończyć przebudowę ul. Mickiewicza w Wolinie.
– Oddanie do ruchu jezdni głównych nie oznacza jeszcze całkowitego zakończenia prac związanych z inwestycją. Kontynuowane będą prace przy jezdniach dodatkowych, prace porządkowe, nasadzenia zieleni oraz prace wykończeniowe przy przejściu dla zwierząt na zachód od Troszyna – informuje Mateusz Grzeszczuk z oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.
Zakończenie modernizacji S3 z pewnością da impuls do rozwoju Świnoujścia. Chodzi nie tylko o bliskość Szczecina, ale również większą dostępność kurortu dla turystów z południa, głównie Czechów. To waśnie oni coraz częściej przyjeżdżają do Świnoujścia, chwaląc łatwy i szybki dojazd drogą ekspresową.
Problemy mogą się zacząć po ewentualnej rozbudowie terminala LNG i zbudowaniu terminala kontenerowego. Na S3 wyjadą wtedy setki cystern i ciężarówek. Dwa pasy ruchu mogą okazać się niewystarczające, szczególnie w sezonie letnim, gdy na trasie pojawiają się turyści. Rozwiązaniem ma być transport intermodalny jednak – jak mówiono na licznych konferencjach prasowych – wykorzystanie kolei do przewozu kontenerów ma być na poziomie ok. 30 procent. Przynajmniej na razie. Szczególnie newralgiczny odcinek, korkujący się niemal systematycznie, jest od wyjazdu ze Szczecina do zjazdu na S6. To właśnie tam trzypasmowa jezdnia przydałaby się najbardziej.
Politycy zapewniają, że dwupasmówka wytrzyma natężenie ruchu nawet po budowie terminala kontenerowego. Czy tak będzie? Przekonamy się już za kilka lat.
(rj)
Fot: GDDKiA Szczecin
Dodaj komentarz