W komorze startowej budowanego tunelu na wyspie Uznam rozpoczęto montaż maszyny drążącej TBM. To jeden z kluczowych momentów inwestycji. Maszyna TBM słada się ze 129 elementów. Najcięższe ważą około 20 ton. Do ich przenoszenia używane są dwa ogromne dźwigi. Każdy z nich ma udźwig niemal 650 ton! Najpierw do głębokiego na kilkanaście metrów kanału opuszczono główne łożysko wraz z napędem. To „serce” maszyny TBM. Składają je pracownicy z chińskiej fabryki, w której zbudowano urządzenie. Grupa kilkunastu robotników pracuje 24 godziny na dobę, na zmiany. Mają niewiele czasu na odpoczynek. Muszą zmontować maszynę do marca 2021 roku. To właśnie wtedy ma się rozpocząć drążenie tunelu. Obok komory startowej, w specjalnym namiocie montowane jest wiertło.
- W namiocie są odpowiednie warunki do spawania. Dzięki temu zachowane są wszystkie parametry podczas montażu - wyjaśnia Sławomir Skraba, kierownik budowy z firmy PORR
Na placu budowy dzieje się bardzo dużo. Cały czas odbywa się odwadnianie komory startowej oraz uszczelnianie jej ścian. Prowadzone są roboty konstrukcyjne i ziemne przy rampie dojazdowej. Kontynuowana jest również przebudowa i budowa uzbrojenia terenu: sieci wodno-kanalizacyjnej oraz sieci energetycznej średniego napięcia. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, kluczowym aspektem będzie zasilanie maszyny TBM. Inżynierowie twierdzą, że jest ona prawdziwym „potworem energetycznym”. Podczas wiercenia maszyna potrzebuje ogromnej mocy – tyle ile zużywa całe nieduże miasto! Natomiast w zakładzie prefabrykacji całą dobę produkowane są segmenty obudowy tunelu, które następnie są przewożone i składowane na placu magazynowym. Docelowo powstanie ich 6280.
- Wykonawca trzyma się założonego harmonogramu prac i to nas jako inwestora cieszy. Do marca TBM ma być zmontowana i gotowa do rozpoczęcia faktycznego drążenia. Tunel to dla miasta i jego mieszkańców nowe możliwości rozwoju - mówi zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.
TMB ma ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jego waga wynosi 2.740 ton. W najgłębszym miejscu tunelu maszyna drążąca zejdzie prawie 38 metrów pod ziemię.
[] Najczęściej czytane
Podróżni wybierający się w okresie świąteczno-noworocznym do Świnoujścia powinni zapoznać się ze specjalnym rozkładem kursowania promów. Należy pamiętać, że przeprawa "Warszów" (promy Bieliki) przeznaczona jest wyłącznie dla mieszkańców kurortu. Warto też śledzić aktualny stan kolejki samochodów na przeprawach na stronie: http://przeprawa.swi.pl. A tak przedstawia się plan kursowania promów: |
Choinka mieszkańców Świnoujścia, która stoi na placu Wolności wygląda coraz piękniej. Pełno na niej świątecznych ozdób, a niektóre są wykonane przez wyspiarzy. Choinkę postawiono dzięki Robertowi Ignaciukowi – znanemu fotografowi, który od lat uwiecznia najważniejsze wydarzenia w Świnoujściu. To on zaproponował, aby w czasach pandemii ustawić choinkę – symbol nadziei w tych trudnych czasach. Mieszkańcom pomysł bardzo się spodobał. |
Kto jeszcze nie ma oryginalnego prezentu niech czym szybciej biegnie do pasażu Rondo przy placu Wolności. Znajdziemy tam wiele ciekawych ozdób świątecznych, zabawki i biżuterię, które wykonali świnoujscy i nie tylko rękodzielnicy. A już 19 grudnia w godzinach 10.00-14.00 w pasażu odbędzie się typowo świąteczny jarmark. Rękodzielnicy zapraszają! Maseczki i dystans - obowiązkowo. |
W komorze startowej budowanego tunelu na wyspie Uznam rozpoczęto montaż maszyny drążącej TBM. To jeden z kluczowych momentów inwestycji. Maszyna TBM słada się ze 129 elementów. Najcięższe ważą około 20 ton. Do ich przenoszenia używane są dwa ogromne dźwigi. Każdy z nich ma udźwig niemal 650 ton! Najpierw do głębokiego na kilkanaście metrów kanału opuszczono główne łożysko wraz z napędem. |
[] Najnowsze komentarze